Міжнародна конференція «Підприємливість як ключова компетентність: політика і практика у країнах Східного Партнерства»
У конференції взяли участь творці освітньої політики, фахівці з навчання підприємництва в середній та вищій школі, роботодавці, керівники громадських організацій, молоді підприємці з Азербайджану, Білорусі, Вірменії, Грузії, Молдови та України. Окрім представників країн Східного Партнерства, до розмови про формування підприємницької компетентності (згідно з «Рекомендаціями ЄС про формування ключових компетентностей та ціложиттєвої освіти», 2006) запрошено почесних гостей – представників Хорватії та Польщі. Ці країни можуть похвалитися чималими здобутками у сфері підприємницької освіти, зрештою, усі, кому пощастило взяти участь в українсько-польському проекті «Шкільна академія підприємництва» могли в цьому переконатися.
Початок розмови поклали вітальне слово заступника міністра освіти Молдови Лоретти Харабури та презентації результатів дослідницьких проектів і програм, які провадить Європейська Комісія, щодо формування підприємницької компетентності. Зокрема йшлося про підвищення якості в навчанні підприємництва (Міхаеля Гауф, Генеральна дирекція Єврокомісії з підприємництва та промисловості), про співпрацю між університетською освітою та бізнесом (Роберта Москон, Генеральна дирекція Єврокомісії з питань освіти і культури). Наша землячка й одночасно представниця Європейського Навчального Фонду Олена Бех повідомила про результати порівняльного дослідження європейських країн у сфері підприємницької освіти (т. зв. індекс підприємливості). Далі розмова поточилася у площині тих викликів, з якими стикається кожна країна – член Східного Партнерства в цій сфері.
Про виклики України та завдання, які стоять перед українськими фахівцями в галузі підприємницької освіти, розповів директор Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, один із організаторів проекту «Шкільна академія підприємництва» Роман Шиян. Він, зокрема, наголосив на серйозному розриві між політичними деклараціями щодо формування компетентностей та практикою українського шкільництва – надмірною кількістю шкільних предметів, відсутністю варіативного компонента, «затеоретизованістю» предметів економічного циклу, що робить неможливим формування підприємницьких навичок. Вихід із цієї ситуації – зміни, які мотивують учителів працювати по-новаторськи. Саме такі проекти, націлені на системні зміни, уже десять років реалізує Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти спільно з партнерською організацією – Центром розвитку освіти (Варшава, Польща). Їх ініціатор та ідейний натхненник – Ева Бобінська, викладач-консультант Центру.
Ева Бобінська у своєму виступі наголосила на важливості співпраці Польщі з Україною. А розвиток малого і середнього бізнесу – один із її головних пріоритетів, що окреслено у Програмі співпраці на 2012-2015 рр. Польща належить до тих країн, які стратегічно підходять до формування підприємницької компетентності в учнів. Показником успіху такої освітньої діяльності стало те, що 34% тих, хто працює сьогодні в малому і середньому бізнесі Польщі, – молоді люди віком до 30 років. Того ж дня про український політичний дискурс у сфері підприємництва говорила представниця Агенції з розвитку підприємництва Ольга Кудряшова.
Докладніше про проект «Шкільна академія підприємництва» йшлося у другий день конференції, який пройшов під гаслом добрих практик країн-учасниць. Презентацію українсько-польського проекту розпочала Ева Бобінська з пізнаваної емблеми – хлопчиків Славка і Славека, які стали символом успішної українсько-польської співпраці – футбольного чемпіонату «Євро – 2012». Виступ про багатоетапний проект, який полягає в підготовці тренерів з основ підприємництва, навчанні опікунів шкільних клубів підприємництва, розробленні цікавих клубівських проектів і формуванні нової моделі підприємницької школи, який підготували Ева Бобінська та Роман Шиян, викликав великий інтерес учасників конференції. У перервах вони цікавилися можливістю співпраці, ділилися своїм досвідом, запитували про подробиці. Ще одна представниця від України Олена Онаць, президент Асоціації керівників шкіл України, поділилася досвідом про цікавий шкільний проект із профорієнтації учнів «Вибір професії».
Більша частина другого дня конференції пройшла у секційній роботі за темами: 1) роль шкільних лідерів та навчальних інституцій у формуванні підприємницької компетентності; 2) підготовка вчителів з основ підприємництва: методи, форми, науково-методичний супровід; 3) роль неформальної освіти у формуванні підприємницької компетентності; 4) зміст навчальних програм із підприємницької освіти; 5) стейкхолдери в підприємницькій освіті; 6) навчання підприємництва у вищій школі.
Учасники проекту «Шкільна академія підприємництва» працювали в секції «Підготовка вчителів з основ підприємництва», діяльність якої модерував Роман Шиян. У дискусії про проблеми широкого і вузького трактування підприємливості, удосконалення вчительської майстерності висловилися серед інших Ева Бобінська і тренер проекту Здзіслава Баранкевич, яка розповіла про специфіку формування економічної культури в Польщі, стажування на підприємствах тощо.
Конференція закінчилася підсумковим виступом головного модератора зібрання, голови Східноєвропейської та центральноазійської секції Європейського Навчального Фонду Ар’єна Воза. Однак не закінчилися дискусії і розмови, що перенеслися з офіційного залу в кав’ярні і вестибюлі. Саме так неофіційно відбулася презентація і цієї інтернет-платформи, що її провів за кавовим столиком Володимир Іванов. Отож 12 червня 2013 року можна вважати офіційним днем народження цього ресурсу.
А якщо пригадати загальне враження, які залишив по собі конференційний Кишинів, то можна без перебільшення сказати, що це місто, яке в червні потопає у запаху липового цвіту. Шкода, що деякі учасники конференції за дискусіями і розмовами про підприємливість не встигли відчути цього…
ОБГОВОРИТИ |
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».