Харчування та здоров’я

Галина Циганок, учитель біології
Старинської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Бориспільського району Київської області

Цільова група:

  • учні 9 класу

Тривалість:

  • 45 хв.

Мета:

  • ознайомити з особливостями їжі як джерела енергії;
  • розвивати вміння складати харчовий раціон для себе і членів своєї родини;
  • формувати підприємницькі компетентності учнів, культуру споживання.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • вплив продуктів харчування на здоров’я людини;
  • причини харчових отруєнь;

розуміє

  • значення продуктів харчування і поживних речовин у забезпеченні процесів життєдіяльності організму людини;
  • відповідальність за власне здоров’я та здоров’я близьких людей;
  • роль гігієни харчування для здорового способу життя;
  • роль інформаційно-комунікаційних технологій;

вміє

  • характеризувати склад продуктів харчування та їх енергетичну цінність за етикетками;

може

  • аналізувати інформацію, систематизувати її, відрізняти рекламну інформацію від інформації про особливості продуктів харчування;
  • робити вибір і прогнозувати його результати;
  • оцінювати ризики;
  • спілкуватися, висловлювати свою думку та захищати її;
  • доводити й обґрунтовувати власні ініціативи.

Методи і техніки:

  • спрямоване опитування;
  • «мозковий штурм»;
  • випереджувальне завдання;
  • розвивальна гра;
  • «мікрофон».
  • Обладнання:
  • мультимедійна презентація;
  • роздатковий матеріал - умови розвивальної гри «Правда про їжу» (Додаток 2);
  • посуд для вимірювання кількості цукру: мірна склянка, чайна і столова ложки або кухонний набір мірних ложок;
  • матеріали для гри-аукціону «Кіт у мішку»: непрозора торбинка, рулон туалетного паперу;
  • етикетки картопляних чіпсів, солодкого напою «Кока-кола», шоколадного батончика «Снікерс» та вермішелі швидкого приготування «Мівіна».

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Умови гри «Правда про їжу».

Додаток 2. Текст для ознайомлення «Харчові добавки».

Додаток 3. Умови гри-аукціону «Кіт у мішку».

Додаток 4. Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза».

Додаток 5. Тест «Їсти треба з розумом».

Хід уроку

Свою хворобу шукай на дні тарілки.
(Китайська народна мудрість)

1. Вступна частина

1.1. Методом спрямованого опитування з’ясуйте рівень базових знань учнів з фізіології травлення. Для цього поставте їм такі запитання:

  • Які механізми дії ферментів?
  • Які особливості дії ферментів у різних відділах травної системи?
  • Яка роль ферментів у процесах травлення?

1.2. Повідомте учням мету уроку - проаналізувати значення продуктів харчування і поживних речовин у забезпеченні процесів життєдіяльності організму людини. Нагадайте, що за 70 років свого життя середній європеєць проводить за їжею від 3,5 до 7 років; сідає за обідній стіл 82 тис. разів; з’їдає 160 кг шоколаду і 7300 яєць; проводить 560 діб за приготуванням їжі; виробляє 40 тис. л. сечі й проводить понад 6 місяців у туалеті.

1.3. За допомогою методу «мозкового штурму» з’ясуйте уявлення учнів про те, для чого людина їсть (Людина їсть, щоб жити, а не живе, щоб їсти. Їжа забезпечує організм людини енергією та пластичними матеріалами, які необхідні для його росту і нормальної життєдіяльності.)

2. Основна частина

2.1. Запропонуйте учням коротко розповісти про білки, жири і вуглеводи, мікроелементи, вітаміни (інформацію про це вони підготували вдома, виконуючи випереджувальні завдання).

2.2. Обговоріть з учнями проблему надмірного споживання цукру та порушення у здоров’ї людини, які при цьому виникають. Використовуйте презентацію «Скільки цукру ми їмо?».

2.3. Проведіть гру «Правда про їжу». Після закінченні гри учні роблять висновок про те, що навіть корисні продукти в ненормованому споживанні можуть привести до порушення обміну речовин, а потім і до розвитку захворювань серцево-судинної системи, цукрового діабету типу Б та ін.

2.4. Використовуючи презентацію, ознайомте учнів з продуктами харчування, що є джерелом поживних речовин. Вони поділяються на рослинну, тваринну їжу й кондитерські вироби.

2.5. Проаналізуйте харчову піраміду, користуючись презентацією. Зверніть увагу на наявність у продуктах харчових добавок - речовин, що покращують якість продуктів, їх зовнішній вигляд, подовжують термін зберігання. Та водночас деякі з них є небезпечними для організму людини, і тому потрібно бути обізнаними з їхнім впливом на здоров’я. Запропонуйте текст для ознайомлення з темою. Після опрацювання тексту учні мають зробити висновок про те, що обізнаність з класифікацією харчових добавок сприяє збереженню власного здоров’я і здоров’я близьких людей.

2.6. Запропонуйте учням зіграти в груаукціон «Кіт у мішку». Обговоріть з ними, що вони відчули. Це може бути почуття обдуреної людини, відчуття розчарування. Проаналізуйте разом: якої помилки допустився споживач? Учні мають прийти до висновку про те, що придбати товар можна лише тоді, коли маєш повну інформацію про нього.

2.7. Об’єднайте учнів для роботи в групах. Оголосіть назву роботи: «Первинна екологічна експертиза». Запропонуйте кожній групі опрацювати етикетки картопляних чіпсів, солодкого напою «Кока-кола», шоколадного батончика «Снікерс» та вермішелі швидкого приготування «Мівіна».
Мета роботи - навчитися здобувати максимум інформації про продукт харчування при дослідженні упаковки та етикетки, робити аналіз здобутої інформації, оцінювати якість продукту та його необхідність у раціоні людини.
Учні заповнюють картку первинної екологічної експертизи (це таблиця, що характеризує якість продуктів), аналізують отриману інформацію, оцінюють повноту інформації на етикетці, роблять висновки про якість продукту та його потребу в раціоні людини.

2.8. Запропонуйте учням виконати тест «Їсти треба з розумом». Цей тест допоможе дізнатися, чи раціонально ви харчуєтесь.

3. Підсумкова частина

3.1. Використовуючи вправу «Мікрофон», проведіть рефлексію. Свою розповідь кожен має почати словами: «Як споживач, як тепер знаю, що…»

3.2. На домашнє завдання запропонуйте учням опрацювати 3-4 свої улюблені продукти за таблицею, з якою працювали в класі, та зробити аналогічні висновки.

 

Додаток 1

Умови гри «Правда про їжу»

Потрібно обрати трьох учнів, які будуть виконувати ролі:

1. - школяра-споживача,

2. - хіміка-аналітика,

3. - науковця.

Споживач демонструє набір харчових продуктів, які він щодня споживає і читає на етикетках вміст вуглеводів у 100 грамах про дукту. Він повинен відверто зізнатися, скільки цього продукту за день він з’їсть (50, 100 чи 200 грамів).

Хімік-аналітик у прозору посудину насипає ту кількість цукру, що відповідає вмістові вуглеводів у вказаній кількості продукту, враховуючи, що у 100 г нижче вказаних продуктів міститься відповідна кількість вуглеводів, що еквівалентна певній кількості цукру:

  • Вівсяні пластівці - 100 г - 57 г (3 столові ложки)
  • Кава з молоком - 150 г - 35 г (1,5 столової ложки)
  • Бутерброд із сиром - 100 г - 54 г (3 столові ложки)
  • Картопля варена - 150 г - 30 г (1 повна столова ложка)
  • Чай - 200 - 10 г (1 повна чайна ложка)
  • Булочка - 100 г - 50 г (2,5 столової ложки)
  • Йогурт фруктовий - 100 г - 18 г (3 неповні чайні ложки)
  • Яблуко - 200 г - 24 г (1 неповна столова ложка)
  • Шоколадний батончик - 50 г - 27 г (1 неповна столова ложка)
  • Рисова молочна каша - 200 г - 16 г (2 неповні чайні ложки)
  • Банан - 100 г - 19 г (3 неповні чайні ложки).

Науковець порівнює наповнену цукром посудину з такою ж, куди насипана добова потреба людини у вуглеводах (вона становить 200 грамів). Він пояснює наслідки регулярного порушення раціонального споживання вуглеводів для людини.

 

Додаток 2

Харчові добавки (текст для ознайомлення)

Харчовими добавками називають групу природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до продовольчої сировини, напівфабрикатів або готових продуктів для надання їм певних якісних показників.

Харчові добавки використовуються для збереження поживних властивостей харчових продуктів, надання харчовим продуктам більш привабливого вигляду, збільшення терміну зберігання харчових продуктів, полегшення технологічної обробки продовольчої сировини, здешевлення та скорочення технологічного процесу.

З давніх-давен людина використовує натуральні харчові добавки - такі, як дріжджі, агар, пектин, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль, кухонна сіль.

Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні у світі набуло виробництво синтетичних харчових добавок. Кількість харчових добавок, що їх використовують у харчовому виробництві більшості країн світу, досягає 500 найменувань; у США вона перевищує 1500, у країнах ЄС досягає 1200, у Росії - 415, в ФРН - 350, в Україні - 221. Рада ЄС розробила раціональну систему цифрової кодифікації харчових добавок із літерою «Е» (від слова Європа або від англ. Eatable - їстівний). Кожній харчовій добавці присвоєно три- або чотиризначний код (у Європі йому передує літера «Е»).

Існує європейська класифікація в системі Сodex Аlimentarius:

  • Е100 - Е182 - барвники
  • Е200 - Е299 - консерванти
  • Е300 - Е399 - антизакислювачі
  • Е400 - Е499 - стабілізатори
  • Е500 - Е599 - емульгатори
  • Е600 - Е699 - посилювачі смаку та аромату
  • Е700 - Е899 - запасні індекси
  • Е900 - Е999 - піногасники

При частому вживанні деякі харчові добавки можуть спричинити небезпеку для здоров’я людини.

Класифікація харчових добавок

Позначення:

  • ШШ - шкідливий для шкіри
  • З - заборонений
  • К - канцерогенний
  • ДН - дуже небезпечний
  • Н - небезпечний
  • П - підозрілий
  • РШ - розлад шлунку
  • АТ - зміни артеріального тиску
  • В - висипання
  • Х - зміни рівня холестерину
  • РК - кишкові розлади

 

Додаток 3

Гра-аукціон «Кіт у мішку»

Учитель кладе на стіл непрозору торбинку, в якій міститься рулон туалетного паперу.

Слова вчителя:

Увага, леді і джентльмени! Оголошується аукціон! Поспішайте! Виставляємо лот «Кіт у мішку». Хто готовий купити товар? Про нього відомо тільки те, що це геніальний винахід людства! В СРСР це було дефіцитом і вважалось ознакою інтелігентної сім’ї. Цей товар нам дуже необхідний!

Починаємо торги! Початкова ціна - 1 грн. Хто запропонує більше? 2 грн, 3 грн? Продано! Що ж у мішку? Це… рулон туалетного паперу!

 

Додаток 4

Таблиця для роботи в групах «Первинна екологічна експертиза»

 

Додаток 5

Тест «Їсти треба з розумом»

1. Зазвичай я їм овочі:

а) рідше, ніж раз на день;

б) хоча б раз на день;

в) двічі на день;

г) частіше, ніж двічі на день.

2. Коли мені пропонують картопляні чіпси, пюре, смажену чи тушковану картоплю, я зазвичай обираю:

а) картопляні чіпси;

б) смажену картоплю;

в) тушковану картоплю;

г) пюре.

3. Мій сніданок складається з:

а) здобної булочки з чаєм;

б) вівсяних пластівців із цукром і холодним молоком;

в) яєць і тоста, склянки соку або чаю;

г) натуральної каші (вівсяної, гречаної) з молоком і свіжими фруктами.

4. За вечерею я полюбляю що-небудь смачненьке (наприклад, тістечка, пиріжки або морозиво):

а) щодня;

б) часто;

в) іноді;

г) тільки на день народження.

5. Велика частина білків у моєму раціоні міститься в:

а) м’ясі;

б) молочних продуктах;

в) рибі;

г) зернобобових.

6. Цукор у моєму меню:

а) постійно в усіх напоях, цукерках,

тістечках, печиві;

б) у деяких продуктах, що я вживаю;

в) тільки в чаї;

г) тільки у фруктах.

7. Якщо хочеться їсти, а поблизу немає нічого, крім кіоска, то я куплю:

а) шоколадку;

б) пакет чіпсів;

в) пакет арахісу;

г) нічого не куплю.

8. Останій раз я їв «Снікерс»:

а) нещодавно;

б) ще в молодших класах;

в) у далекому дитинстві;

г) не маю поняття, що це таке.

9. Я споживаю «Кока-колу»:

а) регулярно;

б) іноді;

в) на свята;

г) ніколи.

10. Думаю, що смажені продукти:

а) це найсмачніше, що може бути;

б) не завдають великої шкоди;

б) добрі, щоб час від часу одержати задоволення;

в) це те, чого не можна споживати взагалі.

За кожну відповідь а - постав 1 бал, за б - 2 бали, за в - 3 бали, за г - 4 бали.

Якщо набрав:

10 балів - жах! Гастрит, виразка шлунку, прищі по тілу тобі гарантовані. Продовжуй у тому ж дусі - і болячки тебе не покинуть.

11-16 балів - до свого здоров’я ти ставишся без належної уваги. Може, час на себе подивитись у дзеркало?

17-24 бали - особливих причин для занепокоєння немає, але краще вживай більше овочів і фруктів, а щоранку - вівсяну кашу з медом і горіхами.

Понад 25 балів - ти вмієш піклуватися про своє здоров’я. З тебе можна брати приклад.

Новини проекту
Ощадбанк та Університет банківської справи провели уроки фінграмотності у Мистецькому Арсеналі (07.06.2016)
02-03 червня студенти Університету банківської справи провели уроки фінансової грамотності у рамках інноваційно-освітнього проекту для дітей та підлітків "Арсенал ідей"в Фінансовій лабораторії у Мистецькому арсеналі у Києві. Захід проходив у партнерстві з АТ «Ощадбанк».
Увага! Конкурс! (07.06.2016)
Оголошуємо конкурс на участь в українсько-польському проекті «Нова українська школа». Мета проекту – розроблення нових держстандартів для початкової, базової та старшої школи.
Всі новини »