Лічильна гладь. Практична робота Вишивання зразків лічильної гладі

Інна Волошина, учитель трудового навчання
Володимирецької ЗОШ І–ІІІ ст. № 1 Рівненської області

Цільова група:

  • учні 9 класу

Тривалість:

  • 90 хв.

Мета:

  • ознайомити з видами лічильної гладі;
  • розвивати вміння та навички виконувати зразки цієї техніки;
  • формувати підприємницькі компетентності.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • техніки вишивання;
  • технологію виконання лічильної гладі;
  • правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги;

розуміє

  • правила добору тканини, інструментів, пристосувань;

вміє

  • самостійно чи в групі виконувати зразки вишивок;
  • розрахувати собівартість виробу;

може

  • оцінювати якість своєї роботи;
  • прогнозувати кінцевий результат;
  • поєднувати традиційні техніки вишивання з нетрадиційними;
  • передавати свої вміння учасникам групи.

Методи і техніки:

  • навчання в малих групах;
  • «ажурна пилка»;
  • дискусія.

Обладнання:

  • матеріали для ігор;
  • стікери;
  • тканина полотняного переплетення;
  • нитки для вишивання;
  • комп’ютер із доступом до Інтернету;
  • ножиці, голка, п’яльці;
  • клубок ниток, зразки швів;
  • зразки вишитих виробів.

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Матеріал для гри «Шпаргалка»

Додаток 2. Опис вправи «Світлофор»

Додаток 3. Опис вправи «Пори року»

Додаток 4. Картки з інструкціями

Додаток 5. Опис гри «Чарівний клубок»

Хід уроку

1. Вступна частина

1.1. Привітайтеся. Запропонуйте учням провести гру «Шпаргалка». Поясніть, що ця гра дає навички правильного відбору необхідної інформації. Для проведення гри об’єднайте учнів класу в три групи за допомогою вправи «Світлофор» (Додаток 1).
Роздайте завдання для груп на картках (Додаток 2).
Нагадайте учням про культуру роботи в групі, попередьте, що гра триватиме 10 хвилин, і дайте сигнал починати.

1.2. Для вирішення поставлених завдань учасники груп користуються персональним комп’ютером із підключеною мережею Інтернет.

1.3. Після закінчення гри представник кожної з груп по черзі презентує свої відповіді. Якщо виникне потреба, учні ставлять запитання один одному.

2. Основна частина

2.1. Повідомте учням мету уроку – навчитися виконувати технологію лічильної гладі. Нагадайте, що лічильну гладь треба виконувати на тканині полотняного переплетення. Запитайте, чого очікують учні від сьогоднішнього уроку (Варіанти відповідей: навчуся вишивати гладдю, заощаджувати сімейні кошти, робити приємне своїм близьким й одержувати від цього задоволення, у майбутньому продовжу займатися цієї справою професійно, відкрию власну майстерню.) Запропонуйте записані очікування учнів на стікерах прикріпити на дошку, а в кінці уроку з’ясуйте, чи збулися їхні очікування.

2.2. Наголосіть учням, що для реалізації очікуваних результатів їм потрібно навчитися вишивати лічильною гладдю. Для цього основну частину відведено на виконання практичної роботи. Для вивчення технології чотирьох видів гладі розділіть учнів класу на чотири групи за допомогою вправи «Пори року» (Додаток 3).

2.3. Виконання практичної роботи.

  • Роздайте учням інструкційні картки з різними видами гладі (Додаток 4).
  • Кожна група виконує одну з лічильних технік. Наголосіть учням про правила безпеки під час виконання практичної роботи, попередьте, що роботу треба виконувати швидко та якісно.
  • Коли група виконала один зразок лічильної гладі, то створюємо нові групи, до складу яких входить представник з попередньої групи.
    Цього учня навчають нової техніки вишивання (метод «пазли», або «ажурна пилка»). Про цей метод можна докладно прочитати в розділі «Інтерактивні методи навчання».
  • Робота закінчується тоді, коли всі учасники виконали чотири техніки вишивання. Після виконання практичної роботи учні займають свої місця.

2.4. Запропонуйте учням кожної групи вибрати зразок лічильної гладі з чотирьох вивчених технік відповідно до вимог оцінювання роботи:

  • естетичний вигляд зразка;
  • якість виконання техніки;
  • відповідність матеріалу й ниток.

3. Підсумкова частина

3.1. Підведіть підсумок уроку. Запропонуйте поділитися своїми думками, використовуючи гру «Чарівний клубок» (Додаток 5). Під час розмотування клубка запитайте учнів, яка з технік їм вдалася найкраще. А під час змотування клубка нехай дадуть відповідь на запитання, де використають своє вміння вишивати гладдю.
Поверніться до очікувань учнів, які вони записали на початку уроку. Запитайте, чи допоможуть здобуті вміння та початкові навички реалізувати очікувані результати. Запропонуйте, за бажанням дітей, озвучити очікувані результати на початку уроку й наприкінці.

3.2. Ознайомте учнів з домашнім завданням: вишити смужку для оформлення жіночої сорочки однією з технік лічильної гладі.

 

Додаток 1

Опис вправи «Світлофор»

Ми всі знаємо три кольори світлофора - червоний, жовтий, зелений, тому за допомогою цих кольорів і поділимося на групи. Кожен учень по порядку називає кольори світлофора. Всі учні, які назвали червоний колір, об’єднуються в першу групу, жовтий - у другу, зелений - у третю групу.

 

Додаток 2

Матеріал для гри «Шпаргалка»

Уявіть собі, що ми відкриваємо майстерню, яка займатиметься виготовленням вишитих виробів. Ділимо клас на три групи, які мають відшукати відповіді на такі запитання:

Група 1: які види одягу, оздобленого гладдю, користуються найбільшим попитом серед молоді?

Група 2: на які види орнаментів та поєднання кольорів найчастіше натрапляємо у вишивці гладдю?

Група 3: які дизайнери використовують елементи вишивок у сучасному одязі?

 

Додаток 3

Опис вправи «Пори року»

Завдяки карткам із відповідними написами учнів класу об’єднайте в чотири групи. Підготуйте картки з назвами пір року відповідно до кількості учасників. Запропонуйте взяти картку з такою порою, яка їм найбільше імпонує. Якщо охочих буде більше, ніж відповідних карток, треба вибирати з тих, що залишились, або обмінятися з іншими.

Осінь Зима Весна Літо

 

Додаток 4

Технологія виконання візерунку прямої гладі: інструкція

Послідовність виконання

Під час вишивання лічильною прямою гладдю стібки розташовують паралельно ниткам основи або піткання. Кожний стібок виконують через одну нитку тканини.

1. Закріпіть нитку на тканині.

2. Виведіть нитку на початку роботи на лицьовий бік.

3. Зробіть перший стібок необхідної довжини. Довжина стібка може бути від 3 до 12 ниток тканини залежно від особливостей візерунку.

4. Зробіть наступний стібок, зсунувши його на одну нитку тканини від першого.

5. Продовжуйте у такий спосіб до досягнення необхідного розміру візерунку.

6. Для того, щоб перейти від однієї частини візерунку до іншої, виведіть голку з робочою ниткою на виворіт роботи і там пропустіть під стібками.

Технологія виконання візерунку косої гладі

Послідовність виконання

Стібки косої гладі виконують справа наліво під кутом 45 градусів до ниток основи та піткання.

1. Підберіть квадратик з ниток тканини (наприклад, 4x4, 5x5, 6x6 ниток). Якщо нитки основи й піткання різні за товщиною, потрібно підібрати таку кількість ниток, щоб отримати квадратик, – наприклад, по основі взяти 4 нитки, по пітканню – 5 або 6 ниток.

2. Закріпіть робочу нитку справа петлею або дрібними стібками по діагоналі квадратика.

3. Виведіть голку у лівий нижній кут (початок вишивання)

4. Уколіть голку по діагоналі у правий верхній кут і виведіть по вертикалі на одну нитку вище від першого виходу голки.

5. Виконайте наступні 5 стібків паралельно через одну нитку тканини з нахилом уліво.

6. Виконуючи шостий стібок, голку виведіть у лівий нижній кут цього стібка.

7. Підберіть знову квадратик 6х6 ниток тканини і виконайте 6 стібків з нахилом управо.

8. Уколіть голку по діагоналі у правий нижній кут наступного квадратика і виведіть у другий стібок зліва знизу.

9. Виконайте паралельно через одну нитку тканини ще 4 стібки.

10. На шостому стібку вколіть голку в правий нижній кут і виведіть у правому верхньому куті наступного квадратика.

11. Поверніть виріб зліва направо і знову виконайте 6 стібків з нахилом уліво.

Технологія вишивання качалочками

Послідовність виконання

Качалочки - один із видів вишивання гладдю, за допомогою якого виконують геометричні та рослинно-геометризовані орнаменти. При виконанні качалочок беруть однакову кількість ниток тканини для кожного стібка, виконуваного через одну нитку тканини.

1. Закріпіть робочу нитку петлею або дрібними стібками.

2. Виведіть голку в лівий верхній кут (початок вишивання).

3. Зробіть вертикальний стібок на 3-5 ниток тканини.

4. Виведіть голку поруч із першим проколом і зробіть наступний стібок.

5. Повторюйте стібки до досягнення необхідної довжини качалочки.

Технологія виконання шва занизування

Послідовність виконання

Візерунки, виконувані швом занизування, складаються з різних за довжиною стібків і нагадують тканинні. Назва шва тісно пов’язана з технікою вишивання: робоча нитка ніби занизується у тканину. Виконувати шов слід справа наліво одразу по всій довжині візерунку. Лицьові й виворітні стібки візерунку чергуються між собою.

1. Закріпіть на початку роботи робочу нитку справа.

2. Вишийте перший ряд, чергуючи, залежно від особливостей візерунку, довгі й короткі стібки, виконувані швом «голку вперед».

3. Виконавши перший ряд візерунку, роботу поверніть і знову справа наліво через одну нитку тканини повторіть перший ряд.

4. Повторіть справа наліво 3-5 разів кожний ряд візерунку через одну нитку тканини.

 

Додаток 5

Опис гри «Чарівний клубок»

Беремо звичайний клубок кольорової пряжі, й учні, розмотуючи його, кидають одне одному, а при цьому діляться враженнями від уроку (яка з технік їм вдалася найкраще). Коли клубок обійшов усіх учасників, його змотують.

Починають змотувати в зворотному напрямку (від останнього учня). При змотуванні відповідають на запитання: де використають своє вміння вишивати гладдю.

Новини проекту
Ощадбанк та Університет банківської справи провели уроки фінграмотності у Мистецькому Арсеналі (07.06.2016)
02-03 червня студенти Університету банківської справи провели уроки фінансової грамотності у рамках інноваційно-освітнього проекту для дітей та підлітків "Арсенал ідей"в Фінансовій лабораторії у Мистецькому арсеналі у Києві. Захід проходив у партнерстві з АТ «Ощадбанк».
Увага! Конкурс! (07.06.2016)
Оголошуємо конкурс на участь в українсько-польському проекті «Нова українська школа». Мета проекту – розроблення нових держстандартів для початкової, базової та старшої школи.
Всі новини »