Методи пошуку нового

Євгенія Дудецька, вчитель психології, практичний психолог
Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 ім. генерал-лейтенанта А. Морозова
м. Суми

Цільова група:

  • учні 11 класу

Тривалість:

  • 45 хв.

Мета:

  • розширити знання учнів про методи пошуку нового та прийоми процесу творення, ознайомити з новими техніками творення нових ідей;
  • розвивати креативність, кмітливість, інноваційність;
  • виховувати толерантне ставлення до власних помилок.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • методи розвитку творчого мислення та їх специфіку;

розуміє

  • важливість інноваційних підходів для людського прогресу;

вміє

  • аналізувати інформацію;
  • творити нові ідеї та реалізовувати плани;

може

  • прогнозувати ресурси, ризики та результати;
  • відповідально ставитися до своєї праці.

Методи і техніки:

  • презентаційна техніка: перегляд мультфільму
  • техніка діяльності: робота в парах
  • метод модифікованого мозкового штурму

Обладнання:

мультфільм «Смішарики: Пін-код». Сезон 1. Серія 22; «Порятунок відлітаючих» («Спасение улетающих»). Частина 2. http://megogo.net/ru/view/1157241-smeshariki-pinkod-seriya-22-spasenie-uletayushchi.html.

Тривалість: з 1.00 хв. до 4.05 хв.

  • комп’ютер та проектор
  • маркери, ручки
  • аркуші А4

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Притча «Сліпці та слон»

Додаток 2. Список прикметників

Хід уроку:

1. Вступна частина

1.1. Привітайтеся з учнями, попросіть їх прислухатися до свого внутрішнього стану та описати своє самопочуття, використовуючи метафору або образ.
Для успішного виконання вказаного завдання почніть із себе, наприклад:
«Мій стан в цю хвилину нагадує бурхливу гірську річку». Після того, як усі охочі висловилися, зробіть висновок, що використання яскравих, влучних та цікавих метафор у житті надає йому барв та незвичності.

1.2. Повідомте учням мету уроку - визначити методи пошуку нового для розвитку творчого мислення особистості.
Вкажіть учням, що становлення майбутньої конкурентоспроможної особистості базується на вмінні організувати свою творчу діяльність Для успішного результату необхідно не лише ефективно працювати з інформацією, а й вміти її перетворювати так, щоб створити дещо якісно нове, невідоме раніше.

2. Основна частина

2.1. Запропонуйте учням перегляд уривку з мультфільму «Смішарики». Зазначте, що, переглядаючи цей відеоматеріал, учням необхідно знайти відповіді на такі запитання:
1) у чому полягала проблема героїв?
2) як вона була вирішена?
3) хто саме її вирішив?
4) який метод пошуку нового продемонстрували герої мультфільму?
Обговоріть побачене та дайте відповіді на запропоновані запитання. Зверніть увагу учнів, що в переглянутому мультфільмі герої співпрацювали разом, пропонуючи свої ідеї, іноді навіть безглузді, але в результаті це допомогло їм досягти результату.

2.2. Розкажіть учням притчу «Сліпці та слон» (Додаток 1), підтверджуючи думку про те, що робота в групі значно продуктивніша та ефективніша, ніж праця поодинці.

2.3. Розкажіть учням схему алгоритму проведення «мозкового штурму» (див. розділ «Інтерактивні методи навчання»).
Запропонуйте учням завдання, під час якого їм треба поєднати іменник з прикметниками. Поясніть учням, що в результаті поєднання, наприклад, іменника «автобус» з прикметниками «ароматний», «неперервний», «повітряний», «рідкий», може вийти таке: ароматний автобус - у його салоні запах конвалії, хвої; неперервний автобус - довгий-предовгий; повітряний автобус - аеробус; рідкий автобус - його салон з рідиною, а в ній у спеціальній капсулі - люди, при лобовому зіткненні машин пасажири навіть не відчують удару. Поєднуючи кожний іменник з усіма прикметниками, ми виявимо немало цікавих ідей.

2.4. Об’єднайте учнів у пари, роздайте кожній парі аркуш із вказаним прикметниками (Додаток 2). На дошці напишіть словосполучення «Електронний носій». Запропонуйте учням в парі створити новий об’єкт, поєднуючи словосполучення, вказане на дошці, разом із прикметниками, зазначеними на аркуші. Проінструктуйте, що учні за 3 хвилини повинні вигадати новий об’єкт та описати його в зошиті.

2.5. Організуйте презентацію кожної пари свого створеного об’єкту. Наголосіть, що перед ними стоїть завдання - обрати електронний носій ХХІ століття. Обговоріть із класом результати проведеної роботи. Визначте, чи вдалося учням впоратися із завданнями? Що допомогло? Що завадило?

3. Підсумкова частина

3.1. Підведіть підсумок уроку, запитайте учнів: що виявилося для них найскладнішим на уроці, а що було приємним? Як учні планують використовувати здобуту інформацію в своєму житті? Заохочуйте їх, щоб вони поділилися своїми думками.

3.2. Дайте домашнє завдання (за вибором):

  • знайти інформацію про інші методи, що допомагають розвивати творче мислення людини (методи синектики, гірлянд асоціацій, теорії розвитку винахідницьких завдань та ін.)
  • протягом тижня використовувати один із методів у повсякденному житті та поділитися на наступному уроці своїми враженнями, успіхами та невдачами.

 

Додаток 1

Притча про трьох сліпців і слона

Троє сліпих підійшли до слона. Один торкнувся до ноги слона і сказав: «Слон схожий на стовп». Інший торкнувся хобота і сказав: «Слон схожий на товсту колоду». Третій торкнувся живота слона і сказав: «Слон схожий на величезну бочку». І потім вони почали сперечатися між собою щодо того, яким є слон.

Перехожий, почувши їхню суперечку, запитав, про що йде мова. Вони розповіли йому все і попросили його розсудити їх. І перехожий сказав: «Ніхто з вас не бачив слона. Слон зовсім не схожий на стовп, але його ноги схожі на стовпи. І він не схожий на бочку, тільки його живіт схожий на бочку, і також він не схожий на колоду, а тільки його хобот схожий. Слон поєднує в собі все це разом».

 

Додаток 2

Прикметники: ароматний, льодяний, ниткоподібний, пресований, плівковий, неперервний, повітряний, рідкий, згущений, еластичний, змінний, липкий, круглий, літаючий, розсувний, гумовий.

Новини проекту
Аркадий Морейнис рассказал, как объяснить ребенку, что такое предпринимательство (15.12.2017)
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
В Університеті банківської справи відбудеться IV Всеукраїнський турнір юних знавців курсу «Фінансова грамотність» (05.12.2017)
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».
Всі новини »