Формування підприємницької компетентності на уроках «Людина і світ»
Ірина Мацієнко, Валентина Воронецька
Формування конкурентоспроможної соціально спрямованої економіки з розвиненим приватним сектором та його важливою складовою - підприємництвом - є стратегічним курсом економічної політики України.
Конституційне право на підприємницьку діяльність громадяни нашої країни одержують із 18-річного віку. Очевидно, що підготовка молодої людини до підприємницької діяльності має здійснюватися вже в загальноосвітній школі. Але навіть якщо учень і не планує стати підприємцем, підприємливість, ініціативність, активність йому буде потрібна в будь-якій сфері життя.
Наше суспільство сьогодні як ніколи потребує творчих, активних, неординарно мислячих людей, які здатні нестандартно вирішувати завдання та на основі критичного аналізу ситуації формулювати нові перспективи. Завдання школи - виховати таких випускників.
Тому не викликає сумніву важливість шкільного суспільствознавчого курсу «Людина і світ», який покликаний підготувати особистість до життя в суспільстві. Цей курс має допомогти учням якомога краще збагнути природу суспільства і держави, в якій вони живуть, розкрити можливості й передумови для реалізації ними своїх прагнень та інтересів у суспільному житті. Зміст курсу дає змогу, окрім громадянської, формувати й інші компетентності, серед яких і підприємницька.
Можливість розробити конспекти уроків із суспільствознавства, інтегрувавши в них елементи основ підприємництва, надзвичайно зацікавила вчителів Вінниччини, які взяли участь у відповідному навчанні в межах польсько-українського проекту «Уроки з підприємницьким тлом». Вивчення курсу «Людина і світ» сприяє соціалізації учнівської молоді та активному залученню її в суспільне життя, виховує в учнів такі громадянські риси, як правова відповідальність, толерантність, ініціативність, громадянська активність, національна самосвідомість тощо. Усі ці якості безпосередньо стосуються успішного підприємця.
Крім змістової частини предмету «Людина і світ», підприємницькі якості можна розвивати і через методи навчання. Створюючи свої уроки, вчителі використовували інноваційні досягнення сучасної методичної науки, прагнули розвивати демократичну атмосферу на уроках. Знаючи, що життя ставить перед випускниками завдання легко адаптуватися до життя, самостійно здобувати знання, вміти ухвалювати рішення для розв’язання різноманітних проблем, учителі шукали прийоми і технології, які б формували відповідні життєві компетентності. На пропонованих уроках за допомогою проектних технологій, інтерактивних вправ, кооперативного навчання учні мають критично і творчо мислити; чітко усвідомлювати, де і як можна застосовувати набуті знання; генерувати нові ідеї, грамотно працювати з інформацією, самостійно ухвалювати рішення, вміло користуватися свободою вибору в альтернативних ситуаціях в умовах динамічної процедури уроку. Автори сподіваються, що такі уроки сприятимуть виробленню в учнів відповідних життєвих компетентностей. Все це сприятиме професійному і громадянському становленню. Використовуючи інноваційні технології, вчителі прагнули сприяти формуванню впевненого в собі, зорієнтованого на успіх випускника, що має свідому активну громадянську позицію та здатен самореалізуватися. Створюючи свої розробки, вони намагалися поставити дитячу особистість у центр всієї діяльності на уроці, пропонуючи тим, хто буде користуватися запропонованими конспектами, встановлювати рівноправні партнерські стосунки між учителем і учнем.
Висловлюємо вдячність авторам конспектів - учителям Вінницької області, а саме: Олександрові Прокоф’єву, вчителю НВК «СЗШ І-ІІІ ст. - гімназія» м. Гайсин, Валентині Кісловій, учителю загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 33 Вінницької міської ради, Ларисі Мишаковій, вчителю НВК «Гайсинська СЗШ-інтернат І-ІІІ ст. - гімназія» Гайсинського району.
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».