Виховання підприємливості в учнів на уроках української мови та літератури
Ірина Синя
Уроки з підприємницьким тлом - це дієвий метод розвитку індивідуальних здібностей учнів. Застосування підприємницького тла на уроках української мови та літератури дає учням змогу бути успішними, кмітливими, творчо мислити, використовувати власні комунікативні навички для професійного зростання, а також відчувати міцні зв’язки між школою і потребами сьогодення (цього, погодьтеся, не вистачає українській освіті). А вчитель, своєю чергою, користаючи з синергії поєднання мови / літератури й підприємництва, зможе якісніше реалізувати мету та поставлені цілі, активізувати зацікавлення дітей до власного предмету.
Специфіка української мови й літератури дає змогу педагогові-предметникові творити підприємницьке тло через зміст уроку і форми (види) діяльності. Зокрема всім відомо, який змістовий потенціал для виховання підприємливої особи мають твори І. КарпенкаКарого «Сто тисяч», «Хазяїн», скільки цікавих думок про розвиток підприємницьких якостей і моральний аспект підприємництва можна почерпнути з повісті Івана Франка «Борислав сміється» тощо. І навіть ті твори, які, на перший погляд, не містять підприємницької складової у змісті, можна на уроках літератури розглядати під специфічним кутом зору - формування лідерських якостей, ініціативності тощо (див., напр., повість І. Франка «Захар Беркут»). На уроках української мови таким прийомом формування підприємницької компетентності через зміст є тексти вправ, які скеровують до біографій відомих підприємців, цікавих фактів з підприємницької діяльності. Конкретні практичні завдання в рамках «мовних» тем - створити рекламу якогось товару, написати автобіографію чи резюме - звучатимуть актуально для учнів.
Учитель може використовувати й різноманітні технології роботи з класом, які сприяють розкриттю в учнів творчих здібностей, комунікативних умінь, ораторських здібностей тощо. Йдеться передусім про інтерактивні методи навчання - «мозковий штурм», «асоціативний кущ», дискусію, обговорення в групах, проектні технології. Ці та інші методи діяльнісного підходу, застосовані під час навчального процесу, створюють сприятливі психологічні умови, що впливають на якість здобутих знань та розвинутих умінь.
Укладаючи конспекти уроків з підприємницьким тлом, учитель української мови та літератури може мати деякі труднощі щодо часової організації заняття. Та й не всі теми предмету мають підприємницьку складову в змісті.
Однак педагогічна майстерність учителя, а ще наша книжка підкаже йому, як уроки з української мови й літератури зробити такими, щоб учень після них ставав упевненішим у своїх с илах, більш комунікабельним, творчим, відповідальним, активним.
Наприклад, уроки розвитку зв’язного мовлення дають змогу широко використовувати техніки «мозкового штурму», роботи в групі, парі, презентації, виявляють мовленнєву культуру кожного учня, його загальний інтелектуальний рівень та вміння дотримуватись основних правил спілкування.
Не менш важливим є використання уроків з елементами підприємливості під час узагальнення знань учнів на уроках української мови та літератури. Наприклад, аналіз сюжету, композиції, проблем, образів будьякого художнього твору доречно провести, максимально надавши самостійності учням, - завдяки цьому школярі усвідомлюють власну відповідальність за якість зробленої роботи, її ґрунтовність і, таким чином, глибше запам’ятовують опрацьований твір.
У збірнику запропоновано конспекти уроків з української мови та літератури, у яких докладно, покроково показано, як учитель може провести заняття з використанням технік, які розвивають ініціативність та підприємливість.
Висловлюємо щиру подяку за співпрацю учителям української мови та літератури - авторам конспектів уроків: Оксані Коцюрубі, Оксані Лущик, Оксані Галамай, Наталії Вовк, Ірині Костів, Наталії Чубі, Наталії Гошко, Наталіїї Данилів, Наталії Микицькій, Оксані Голуб, Оксані Гродзіцькій, Любові Клех, Наталії Пришляк.
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».