Виховання підприємливості в учнів на уроках української мови та літератури

Ірина Синя

Уроки з підприємницьким тлом - це дієвий метод розвитку індивідуальних здібностей учнів. Застосування підприємницького тла на уроках української мови та літератури дає учням змогу бути успішними, кмітливими, творчо мислити, використовувати власні комунікативні навички для професійного зростання, а також відчувати міцні зв’язки між школою і потребами сьогодення (цього, погодьтеся, не вистачає українській освіті). А вчитель, своєю чергою, користаючи з синергії поєднання мови / літератури й підприємництва, зможе якісніше реалізувати мету та поставлені цілі, активізувати зацікавлення дітей до власного предмету.

Специфіка української мови й літератури дає змогу педагогові-предметникові творити підприємницьке тло через зміст уроку і форми (види) діяльності. Зокрема всім відомо, який змістовий потенціал для виховання підприємливої особи мають твори І. КарпенкаКарого «Сто тисяч», «Хазяїн», скільки цікавих думок про розвиток підприємницьких якостей і моральний аспект підприємництва можна почерпнути з повісті Івана Франка «Борислав сміється» тощо. І навіть ті твори, які, на перший погляд, не містять підприємницької складової у змісті, можна на уроках літератури розглядати під специфічним кутом зору - формування лідерських якостей, ініціативності тощо (див., напр., повість І. Франка «Захар Беркут»). На уроках української мови таким прийомом формування підприємницької компетентності через зміст є тексти вправ, які скеровують до біографій відомих підприємців, цікавих фактів з підприємницької діяльності. Конкретні практичні завдання в рамках «мовних» тем - створити рекламу якогось товару, написати автобіографію чи резюме - звучатимуть актуально для учнів.

Учитель може використовувати й різноманітні технології роботи з класом, які сприяють розкриттю в учнів творчих здібностей, комунікативних умінь, ораторських здібностей тощо. Йдеться передусім про інтерактивні методи навчання - «мозковий штурм», «асоціативний кущ», дискусію, обговорення в групах, проектні технології. Ці та інші методи діяльнісного підходу, застосовані під час навчального процесу, створюють сприятливі психологічні умови, що впливають на якість здобутих знань та розвинутих умінь.

Укладаючи конспекти уроків з підприємницьким тлом, учитель української мови та літератури може мати деякі труднощі щодо часової організації заняття. Та й не всі теми предмету мають підприємницьку складову в змісті.

Однак педагогічна майстерність учителя, а ще наша книжка підкаже йому, як уроки з української мови й літератури зробити такими, щоб учень після них ставав упевненішим у своїх с илах, більш комунікабельним, творчим, відповідальним, активним.

Наприклад, уроки розвитку зв’язного мовлення дають змогу широко використовувати техніки «мозкового штурму», роботи в групі, парі, презентації, виявляють мовленнєву культуру кожного учня, його загальний інтелектуальний рівень та вміння дотримуватись основних правил спілкування.

Не менш важливим є використання уроків з елементами підприємливості під час узагальнення знань учнів на уроках української мови та літератури. Наприклад, аналіз сюжету, композиції, проблем, образів будьякого художнього твору доречно провести, максимально надавши самостійності учням, - завдяки цьому школярі усвідомлюють власну відповідальність за якість зробленої роботи, її ґрунтовність і, таким чином, глибше запам’ятовують опрацьований твір.

У збірнику запропоновано конспекти уроків з української мови та літератури, у яких докладно, покроково показано, як учитель може провести заняття з використанням технік, які розвивають ініціативність та підприємливість.

Висловлюємо щиру подяку за співпрацю учителям української мови та літератури - авторам конспектів уроків: Оксані Коцюрубі, Оксані Лущик, Оксані Галамай, Наталії Вовк, Ірині Костів, Наталії Чубі, Наталії Гошко, Наталіїї Данилів, Наталії Микицькій, Оксані Голуб, Оксані Гродзіцькій, Любові Клех, Наталії Пришляк.

Новини проекту
Ощадбанк та Університет банківської справи провели уроки фінграмотності у Мистецькому Арсеналі (07.06.2016)
02-03 червня студенти Університету банківської справи провели уроки фінансової грамотності у рамках інноваційно-освітнього проекту для дітей та підлітків "Арсенал ідей"в Фінансовій лабораторії у Мистецькому арсеналі у Києві. Захід проходив у партнерстві з АТ «Ощадбанк».
Увага! Конкурс! (07.06.2016)
Оголошуємо конкурс на участь в українсько-польському проекті «Нова українська школа». Мета проекту – розроблення нових держстандартів для початкової, базової та старшої школи.
Всі новини »