Формування підприємливості й ініціативності на уроках образотворчого мистецтва та художньої культури
Світлана Кушнікова, Олена Яшина
Сучасна школа в умовах переходу на європейську модель освіти потребує вчителя нового типу - такого, що творчо, інноваційно мислить, володіє сучасними методами і технологіями навчання, засобами психолого-педагогічної діагностики, умінням прогнозувати кінцевий результат. Він забезпечує формування проактивної особистості, яка вміє ризикувати, планувати й досягати поставлених цілей.
У рамках практичної спрямованості курсу образотворчого мистецтва педагоги через зміст своїх конспектів продемонстрували велике бажання і готовність змінювати традиційні методи навчання на активні. На уроках створюються умови для розвитку в учнів ініціативності й підприємливості, завдяки яким легше та швидше відбуватиметься процес пристосування до змін.
Для формування підприємливості й ініціативності вчителеві не обов’язково бути підприємцем, - важливо розуміти, що це сучасний вид діяльності, який допомагає школярам у майбутньому стати успішними людьми в різних сферах.
Сучасні технології є ефективним засобом активізації пізнавальної діяльності учнів, унікальною можливістю поєднати мистецтво чи мистецтвознавство (як зміст уроку) з креативністю та ініціативністю.
Для вплетення підприємницького тла в уроки мистецького циклу наша творча група пропонує такі методи і техніки: «ґронування», «карусель», «асоціативний кущ», настільне лото «Картинна галерея», Інтернет-аукціон, навчання в невеликих групах; дидактичні та рольові ігри («Art-естафета», «Соборне мистецтво» (мистецьке лото), «Дивовижна Петриківка», «Туристична агенція»); дискусія в групах. Цікавою знахідкою стала запропонована віртуальна екскурсія провідними музеями світу, що її готують учні у проектних командах і презентують класові. Такий навчальний проект формує не тільки мистецьку та комунікативну компетентності, а й підприємливість і ініціативність.
Інтерактивні методи навчання - це передусім співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де й учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Використання рольових ігор сприяє спільному вирішенню проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Моделювання життєвих ситуацій сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, розвитку лідерських якостей.
У результаті перелічених інтерактивних технологій та вправ учні бачать потрібність своїх знань, що дає їм змогу навчатися вмотивовано, розвивають такі важливі риси, які відповідальність, ініціативність, креативність, вміння працювати в групах, спілкуватися. Такі методи допомагають плекати в учнів лідерські якості, без яких годі уявити успішну людину.
Діяльнісний підхід, відображений у кожному з запропонованих конспектів, є найкращою формою для стимуляції самостійної роботи учнів. Він формує нові ціннісні орієнтири освітньої діяльності, а крім того, є фактично єдиним способом реалізації стратегічних цілей модернізації освіти.
Проводячи на уроках апробацію своїх конспектів, вчителі наголосили на тому, що, відповідно до нової філософії освіти, педагог є не тільки транслятором досвіду, а й стимулятором пізнання і розвитку учнів. Висловлюємо подяку вчителям, які відповідально, професійно, творчо і креативно впроваджують в освітніх закладах Дніпропетровщини ідеї українсько-польського проекту «Уроки з підприємницьким тлом», а саме: Марині Титовій, вчителю образотворчого мистецтва спеціалізованої школи № 13 м. Дніпропетровська, Наталії Терещенко, вчителю образотворчого мистецтва Іванівської СЗШ Петриківського району, Нінель Палійчук, керівникові гуртка «Живопис та графіка» КПНЗ «Центр позашкільної роботи та дитячої творчості» м. Дніпродзержинська, Марії Собчинській, керівникові гуртка образотворчого мистецтва Дніпропетровського районного Будинку дитячої творчості, Ользі Іващенко, керівникові студії народної творчості «Соняшник» КПНЗ «Центру позашкільної роботи № 1» м. Дніпропетровська, Аліні Коденко, вчителю образотворчого мистецтва Зайцівської середньої загальноосвітньої школи Синельниківського району.
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».