Формування підприємливості та ініціативності на уроках трудового навчання
Лідія Медведчук, Валентина Жалобна
Головною метою трудового навчання є формування технологічно освіченої особистості, підготовленої до самостійного життя і активної перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства для реалізації творчого потенціалу учнів. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти визначає вимоги до освіченості учнів. Основними завданнями трудового навчання і технологій є:
- ознайомлення учнів із виробничим середовищем, традиційними і перспективними технологіями обробки матеріалів, декоративно-ужитковим мистецтвом;
- формування здатності розвивати надбання рідної культури з використанням засобів декоративно-ужиткового мистецтва;
- набуття учнями досвіду впровадження технологічної діяльності, партнерської взаємодії і ціннісних ставлень до трудових традицій;
- розвиток технологічних умінь і навичок учнів;
- створення умов для самореалізації, розвитку підприємливості та професійного самовизначення кожного учня;
- оволодіння вмінням оцінювати власні результати предметно-перетворювальної діяльності та рівня сформованості ключових компетентностей - підприємливості та ініціативності.
Зміст трудового навчання має чітко виражену прикладну спрямованість, тому формування ключових компетентностей на уроках реалізується через практичні форми і методи навчання.
Авторський колектив учителів трудового навчання Рівненщини уклав конспекти уроків, що містять підприємницьке тло і провів пілотаж у школах.
Для формування ключових компетентностей на уроках значну увагу приділено інтерактивному навчанню, яке допомагає кожному учневі відчути свою успішність і потрібність.
Практичному спрямуванню сприятиме використання таких інтерактивних методів і технік, як дискусії, робота в групах, індивідуальна робота, мозковий штурм, «мікрофон», «ажурна пилка/пазли», інтерв’ю, генерування ідей, метод візуалізації (фокальних об’єктів) тощо, практичні завдання і ситуації, наближені до реальних. Розвитку творчості сприятимуть такі форми роботи, як створення творчих проектів, залучення учнів до самостійної та групової пошукової діяльності, робота з джерелами інформації з використанням сучасних інтернет-засобів комунікації.
Під час укладання конспектів учителі визначали конкретну мету, завдання, зосереджували увагу учнів на проблемі та викликали інтерес до теми, мотивували, налаштовували на ефективний процес пізнання, продумували такі форми роботи, щоб задіяти всіх дітей класу. Кульмінацією уроку трудового навчання є презентація готового виробу. І не істотно, чи це плід колективних зусиль, чи індивідуальних, учитель мусить створити таку атмосферу на уроці, щоб кожен учень відчував гордість за результат своєї праці. Важливим елементом уроку є підсумкова частина, на яку часто вчитель трудового навчання звертає мало уваги.
Запитавши про враження дітей, їхні відчуття, ставлення, аргументи, учитель виховує толерантність, спостережливість, розвиває вміння самоаналізу та самооцінювання, зрештою, бачить результат своєї роботи на уроці.
Під час впровадження уроків з підприємницьким тлом у навчально-виховний процес учителі можуть зіткнутися з деякими проблемами. Для роботи активними методами в класі потрібен психологічний комфорт учасників групи. Кожен учень повинен бути впевненим, що до його ідей будуть прислухатися, не будуть критикувати та ігнорувати.
Такі уроки проходять жваво, емоційно, часто шумно, та головне, що вони набагато ефективніші за традиційні. На уроках з використанням інтерактивних методів вчителеві значну частину своєї ролі треба передати учням - бути консультантом, помічником, спостерігачем, інколи і пасивним, а не виконавцем головної ролі. До таких уроків потрібна попередня підготовка, чіткі інструкції щодо виконання практичних завдань, створення готових виробів. Для виконання практичної роботи необхідно придбати відповідний набір матеріалів, тому про завдання треба попередити учнів завчасно.
Більшість уроків із підприємницьким тлом розрахована на формування вмінь і навичок під час виконання практичної роботи. Такі вміння допоможуть планувати свою діяльність, робити вагомі кроки для втілення планів у життя, передбачати ризики, оцінювати їх, використовувати шанси, в майбутньому відкрити власну справу, створювати речі своїми руками, вклавши в них частинку душі, та робити світ прекрасним. У глобалізованому світі, де переважає масове виробництво, вироби, створені індивідуально, в одному екземплярі, часто з національним колоритом, користуються більшим попитом. За словами Роберта Кіосакі, освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має жодної цінності. Тому змінюймо освіту так, щоб вона допомагала нашим учням стати успішними громадянами України - активними, ініціативними, креативними.
За активну участь у реалізації польськоукраїнського проекту «Уроки з підприємницьким тлом», професійну компетентність і творчу працю висловлюємо подяку авторському колективу вчителів трудового навчання нашої області: Валерію Адамчуку, вчителю Миколаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. Млинівського району; Василю Білоусу, вчителю Костопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 5; Віті Шевчук, учителю Здолбунівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 6; Віктору Бойку, вчителю Сарненської гімназії; Галині Шубер, учителю Рівненського навчально-виховного комплексу № 12 «школа-ліцей»; Інні Волошиній, учителю Володимирецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 1; Ірині Яремчук, учителю Рівненської гуманітарної гімназії; Наталії Стєшиній, учителю Костопільської школикомплексу І-ІІІ ст. № 6; Оксані Кравчук, учителю Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 25; Олександру Рабешку, вчителю Лютинського навчально-виховного комплексу «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів ? дошкільний навчальний заклад» Дубровицького району; Світлані Мельник, учителю Костопільської школи-комплексу І-ІІІ ст. № 6; Тамарі Гаврилюк, учителю навчально-виховного комплексу «Оженинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (ліцей) - ДНЗ».
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».