Значення риб у житті людини. Охорона риб

Степан Степанов, Ольга Степанова, учителі біології
Богуславської ЗОШ І–ІІІ ст. № 2
Богуславського району Київської області

Цільова група:

  • учні 8 класу

Тривалість:

  • 45 хв.

Мета:

  • узагальнити і поглибити знання про роль риб в екосистемах та їх значення в житті людини;
  • ознайомити з основними заходами щодо охорони рибних багатств;
  • формувати вміння створювати творчі проекти;
  • виховувати естетичні смаки, почуття відповідальності та бережного ставлення до природи.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • роль риб в екосистемах та їх значення в житті людини;

розуміє

  • необхідність охорони рибних багатств;
  • власну відповідальність за стан навколишнього середовища;

вміє

  • створювати проект рибного господарства;

може

  • аналізувати проблемну ситуацію;
  • прогнозувати майбутні результати;
  • обґрунтовувати шляхи вирішення проблеми;
  • виявляти творчі здібності, творче мислення;
  • прогнозувати наслідки, брати на себе відповідальність.

Методи і техніки:

  • «мозковий штурм»;
  • «мікрофон»;
  • робота в парах;
  • моделювання;
  • біологічної ідентифікації;
  • дискусія в групах;
  • евристична бесіда;
  • проблемні ситуації;
  • пізнавальна гра;
  • біологічний атракціон;
  • творчі завдання на передбачення та прогнозування.

Обладнання:

  • таблиці «Риби»;
  • змінна модель ланцюга живлення;
  • картки з ілюстраціями риб різних рядів;
  • комп’ютер;
  • інтерактивна дошка.

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Картки для самостійної роботи.

Додаток 2. Таблиця «Значення риб у природі та їхня роль у житті людини».

Додаток 3. Інструкція щодо створення проекту рибного господарства.

Хід уроку

Вступна частина

1.1. Привітайтеся з учнями. Оголосіть тему та мету уроку - узагальнити і поглибити знання про роль риб в екосистемах та їх значення в житті людини; ознайомитися з основними заходами щодо охорони рибних багатств.
Нагадайте, що на минулому уроці вивчали різноманітність кісткових риб. Запитайте в учнів, які ряди кісткових риб їм відомі. Просіть доповнювати відповідь, поки всі вивчені ряди будуть перераховані.

1.2. Запропонуйте зіграти в гру «Найкращі знавці риб». Об’єднайте учнів у дві команди: «Товстолобик» і «Форель». Роздайте командам картки з ілюстраціями риб. Учні по черзі показують зображення команді-супернику і називають ряд, до якого належить цей представник, а при можливості і вид цієї риби. Команди по черзі називають ряди і види риб. За кожну правильну відповідь учитель зараховує два бали за кожну повну відповідь і 1 - за неповну відповідь. Рекомендовані зображення для виготовлення карток: щука, карась, сом, телескоп, вуалехвіст, гупі яйцеживородна, неон, лящ, плітка, окунь, йорж, короп, білий амур, лин, в’юн, скумбрія.

2. Основна частина

2.1. Проведіть обговорення ситуації, яка виникла б після зникнення на Землі всіх видів риб. Як при цьому зміниться природа і життя людини? Попросіть скорочено записати варіанти відповідей. Відведіть на вправу 2 хвилини, потім обговоріть ситуацію. Нагадайте інформацію про ланцюги живлення та значення риб в екосистемах. Для цього використайте картку або слайд із зображенням риби крилатки в екосистемі коралового рифу. Зверніть увагу дітей на те, які красиві ці риби та які небезпечні. У їхніх плавцях є сильна отрута. Наведіть приклад риби фугу. Повідомте, що навіть досвідчені куховари говорять про людей, які вживають страву з цієї риби, що вони ходять по лезу ножа. Обговоріть значення явища отруйності у риб.

2.2. Пояснюйте значення риб у житті людини, використовуючи при цьому елементи бесіди. Зауважте, що риба - цінний продукт харчування, багатий не тільки на білки, вітаміни, жири, мінеральні речовини (І, P, Mo, K), а й на риб’ячий жир, який використовується в медицині та на технічні потреби; рибне борошно - цінна харчова добавка до кормів великої рогатої худоби та мінеральне добриво; зі шкіри лососевих отримують екологічно безпечний клей, який використовують умедицині та харчовій промисловості. Розкажіть про біологічний метод боротьби з багатьма шкідливими водними комахами й агресивними водоростями. Але риби можуть бути проміжними господарями гельмінтів. Пригадайте разом профілактичні заходи щодо захворювання на гельмінтоз, скажіть, чим небезпечний йододефіцит і як його уникнути, чому фосфор називають елементом життя і думки.

2.3. Зверніть увагу учнів на естетичне значення риб. Повідомте, що золота рибка виведена з китайського карася. На рисових полях у воді в багнюці китайці розводили карасів, у яких з’являлися різноманітні видозміни. Рибок із цікавими ознаками помістили до акваріума.

2.4. Увімкніть слайд або покажіть картки з зображеннями морських риб, які можуть бути небезпечними в купальний сезон. Попросіть учнів назвати їх та вказати, до якого класу і ряду вони належать.
(Це хрящові риби, ряд акули: біла акула (людожер, біла смерть), акула-молот; ряд скати: хвостокол (морський кіт), риба-пилка.)
У риби скорпени захисне забарвлення, а на хвості шип із сильною отрутою, від якої людина може померти. Рибахірург також небезпечна. У неї збоку є отвір, на червоній плямі в якому захований «скальпель» - видозмінена гостра луска.

2.5. Нагадайте, що існують риби, здатні генерувати електричний струм. Це морські риби. (Електричні скат, вугор, сом.)

2.6. Назвіть основні промислові риби України. Свою розповідь проілюструйте слайдами або таблицею. Учням можуть бути знайомі деякі представники, тому залучіть їх до обговорення. Зверніть увагу на найпоширеніші ряди. (Ряд оселедцеподібні: оселедець чорноморський, кілька, тюлька, хамса (анчоус), івасі. Ряд окунеподібні: ставрида, скумбрія, морський окунь, тунець, судак. Ряд камбалові: камбала чорноморська. Ряд лососеподібні: лосось чорноморський, дунайський, кета, горбуша, форель. Ряд коропоподібні: короп, карась, товстолобик, білий амур, лин, лящ, гаустера.) Поясніть, що таке невід і трал, яких риб ними ловлять.

Розкажіть, що, крім вилову риб у природі, їх розводять у рибних господарствах. Прикладом такого господарства є ставкове господарство. Вкажіть на відмінності типів рибних ставкових господарств.

2.7. Запропонуйте учням самостійно виконати завдання (Додаток 1). Перевірте його спільно.

2.7. Попросіть учнів пояснити схему: білуга х стерлядь = бістер
(Бістер - гібрид, що має смачне м’ясо, як у стерляді, більший за неї і більш життєздатний, проте безплідний.)

2.8. Запропонуйте опрацювати статтю в підручнику на с. 160 і заповнити таблицю «Значення риб у природі й житті людини» (Додаток 2).

2.9. Поставте проблемне запитання і, використовуючи метод «мозкового штурму», з’ясуйте, чому деякі види риб потребують охорони, а деякі, навпаки, посиленого вилову. Ознайомте учнів з чинним в Україні законодавством щодо охорони риб та з охоронними заходами, які передбачені законодавчо на рівні нашої держави.

2.10. Влаштуйте біологічний атракціон. Об’єднайте учнів у 2 команди. Члени команди по черзі називають значення риб у житті людини. Та команда, яка останньою зробить суттєве доповнення, виграє.

2.11. Використовуючи слайдові презентацію або табличний матеріал, ознайомте учнів з видами риб, які занесені до Червоної книги України.

3. Підсумкова частина

3.1. Підведіть підсумок уроку, запитайте учнів, що вони найбільше запам’ятали, що їм сподобалось, а що викликало труднощі. Заохочуйте їх, щоб вони поділилися своїми думками.

3.2. Об’єднайте учнів у групи по 4-5 осіб. Роздайте їм навчальний матеріал (Додаток 3). Домашнім завданням буде створити проект рибного господарства.

 

Додаток 1

Картки для самостійної роботи

Тестові завдання

Варіант І

1. Знайти відповідність між назвою ряду кісткових риб і його характерною особливістю. Відповідь запишіть у вигляді ряду цифр.

А. Оселедцеподібні
Б. Осетрові
В. Окунеподібні
Г. Коропоподібні

1. Прохідні з жировим плавцем
2. Розводять у ставках
3. Виловлюють у морях
4. Чорна ікра
5. Закритоміхурові

2. Знайди зайве:

Варіант ІІ

1. Знайти відповідність між назвою ряду кісткових риб і його характерною особливістю. Відповідь запишіть у вигляді ряду цифр.

А. Оселедцеподібні
Б. Осетрові
В. Окунеподібні
Г. Коропоподібні

1. Мають глоткові зуби
2. Хижаки
3. Мають рило (рострум)
4. Ікру називають червоною
5.Морські, плавають зграями

2. Встановіть відповідність:

1 - акули
2 - окунеподібні
3 - Осетроподібні
4 - Коропоподібні
5 - лососеподібні

А - бістер
Б - катран
В - товстолобик
Г - судак

 

Додаток 2

Значення риб у природі й житті людини

 

Додаток 3

Інструкція щодо проекту рибного господарства

Опрацюйте матеріал підручника с. 160 та подану інформацію. У рибних господарствах розводять таких риб: коропа, карася, товстолобика, амура, лина, форель (можна запропонувати свої варіанти). Неповно системні господарства можуть бути двох типів:

1 - рибу розводять від ікринок до віку, коли можна випускати в ставки (зарибок);

2 - рибу розводять від зарибка до товарної зрілості.

Повносистемний тип рибного господарства охоплює ставки, взаємопов’язані між собою:

  • маточний
  • нерестовий
  • вирощувальний
  • зимувальний
  • нагульний

Ви іхтіолог. Складіть проект повносистемного рибного господарства, назвіть його, підберіть види риб і змоделюйте розміщення відповідних ставків.

Захистіть проект.

Новини проекту
Аркадий Морейнис рассказал, как объяснить ребенку, что такое предпринимательство (15.12.2017)
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
В Університеті банківської справи відбудеться IV Всеукраїнський турнір юних знавців курсу «Фінансова грамотність» (05.12.2017)
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».
Всі новини »