Петриківський розпис як один з видів декоративного мистецтва

Оксана Базилевська, керівник студії петриківського розпису
багатопрофільного навчально-реабілітаційного
ресурсно-методичного центру корекційної роботи
та інклюзивного навчання Дніпропетровської області

Цільова група:

  • учні 10 класу

Тривалість:

  • 90 хв.

Мета:

  • розширити знання про декоративне мистецтво, історію петриківського розпису;
  • виховувати дбайливе ставлення до культурного середовища людини і народної спадщини;
  • розвивати асоціативно-образне мислення, уяву, фантазію, пам’ять, художній смак.

Операційні цілі:

Після закінчення уроку учень

знає

  • прийоми організації декоративної композиції (вільна симетрія, стрічкова і замкнена композиція);

розуміє

  • значення цих прийомів у декоративному мистецтві;

вміє

  • працювати в техніці петриківського розпису, використовуючи метод спрощення форм;

може

  • виразити думку та почуття художніми засобами;
  • презентувати результати спільної праці в групах;
  • спілкуватись;
  • адекватно оцінювати свої результати.

Методи і техніки:

  • робота в групах;
  • «ґронування»;
  • практична робота «Творча майстерня» (розпис предметів побуту);
  • самооцінювання.

Обладнання:

  • маркери, ватман, крейда;
  • палітра, фарби «Гуаш», яєчний жовток, вода;
  • серветки, пензлики, піпетки, мастихін;
  • вироби для розпису (предмети ужиткового середовища).

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Опис гри «Дивовижна Петриківка»

Додаток 2. Теоретичні матеріали про петриківський розпис

Додаток 3. Завдання для практичної роботи «Творча майстерня»

Додаток 4. Метод «Ґронування»

Додаток 5. Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя)

Додаток 6. Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів)

Хід уроку

1. Вступна частина

1.1. Запропонуйте учням поділитися своїми ідеями про застосування петриківського розпису в сучасних умовах.

1.2. Повідомте учням тему уроку. Розкажіть, що далеко за межами України славиться петриківське самобутнє декоративне мистецтво. У грудні 2013 року Дніпропетровщина святкувала перемогу! Петриківський розпис внесли до списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО.

1.3. Розкажіть учням, що в селі Петриківка з давніх-давен свою майстерність люди передають з покоління в покоління.
Колись малювали крейдою, сажею, вугіллям, кольоровою глиною, природними фарбами (сік бузини, моркви, буряка тощо). Наголосіть, що особливістю петриківського декоративного розпису є: додавання яєчного жовтка у фарбу, використання пензлика з котячої шерсті, малювання кінчиками пальців.

2. Основна частина

2.1. Запропонуйте учням зіграти в гру «Дивовижна Петриківка» (Додаток 1). Поясніть, що гра сприяє формуванню навичок читання з аналізом здобутої інформації та пошуком головної думки в тексті. Гра розвиває емпатію та вміння співпрацювати в команді.
Для гри об’єднайте учнів у тематичні групи, роздайте підготовлені видруки текстів і наочний матеріал (фото відомих майстрів, репродукції їхніх робіт та приклади оформлення предметів побуту). Кожен учень самостійно знайомиться з теоретичним матеріалом, підкреслює в ньому те, що вважає ключовим. Група 1 вивчає символіку орнаментальних мотивів кольорової палітри Петриківки, група 2 знайомиться з майстрами села Петриківки, група 3 вивчає історію петриківського розпису (Додаток 2). Після вивчення й обговорення тексту команди по черзі представляють матеріал методом «Ґронування» (Додаток 3).

2.2. Кожна група є творчою майстернею. Наголосіть, що тепер вони зможуть застосувати здобуті знання на практиці. Пригадайте основні кольори, символи, мазки петриківського розпису.
Ознайомте учнів з поняттями «вільна симетрія», «бігунець», «замкнена композиція» у петриківському розписі. Роздайте групам завдання (Додаток 4) для виконання практичної роботи.

3. Підсумкова частина

3.1. Оцініть роботи учнів за критеріями (Додаток 5). Запропонуйте їм оцінити свої роботи за критеріями (Додаток 6). Порівняйте та проведіть аналіз одержаних результатів. Це допоможе учням зрозуміти, оцінити й спрогнозувати свою діяльність відповідно до своїх можливостей.
Нагадайте учням, що найкращі роботи будуть розміщені в шкільному музеї «Петриківський розпис».

 

Додаток 1

Опис гри «Дивовижна Петриківка»

Об’єднайте учнів у тематичні групи, роздайте підготовлені видруки текстів та наочний матеріал (фото відомих майстрів, репродукції їхніх робіт та приклади оформлення предметів побуту). Кожен учень самостійно знайомиться з теоретичним матеріалом, підкреслює в ньому те, що вважає ключовим. Далі відбувається обговорення в групі, члени якої разом мусять вирішити, які найголовніші позиції тексту варто представити всьому класові. Група 1 вивчає символіку орнаментальних мотивів кольорової палітри Петриківки, група 2 знайомиться з майстрами села Петриківки, група 3 вивчає історію петриківського розпису (Додаток 2). Після вивчення й обговорення тексту команди по черзі представляють цей матеріал.

 

Додаток 2

Матеріал для гри «Петриківка - нематеріальна культурна спадщина людства»

ГРУПА 1. Символіка орнаментальних мотивів кольорової палітри Петриківки

Для петриківських художників колір у народному розписі має свої змістовні наголоси.

Червоний символізував життя і живу кров.

Білий - життєдайне молоко і надію.

Зелений - весну та відродження.

Жовтий колір - дозрілу ниву.

Синій - небо та вільний вітер.

Ці значення умовні. Тому кольорові варіації петриківської палітри безмежні.

Символічними є й орнаментальні мотиви розпису.

Дубове листя - сила, міцність, довголіття.

Виноград, ґрона винограду, виноградна лоза - родючість, здоров’я, багатство.

Рожа - кохання.

Соняшник, квітка соняшника - сонце, сонячний диск, витривалість, постійність.

Кінь - уособлення земного добробуту, життя, витривалість.

Птах, курка - зародження життя, родючість, приплід, достаток.

Дерево, деревце - розвиток, зростання.

Голуб, голубка - мир, спокій, добро, вірне кохання.

Барвінок - молодість, здоров’я, рясність, нескореність, добра пам’ять.

«Безконечник», «бігунець» - вічність, безупинність, нескінченність руху.

Калина - дівоча врода, краса, доля, щастя. Горицвіт - чисте, щире серце.

Півень - світанок, початок дня, пробудження життя.

Мальва - козацька доблесть.

Дуб - вияв сили та мужності.

Зображення птаха - символ гармонії, світла, щастя.

Зозуля уособлює таємницю вічного плину часу.

ГРУПА 2. Майстри Петриківки

Земля петриківська зростила не одне покоління майстрів народної творчості. Серед них - Тетяна Пата, Надія Білокінь, Віра і Галина Павленко, Федір Панко, Василь Соколенко, Марфа Тимченко, Поліна Глущенко, Іван Завгородній.

Однією з родоначальників петриківського розпису вважають Тетяну Якимівну Пату. Вона не лише справжній художник, котрий зумів створити свою неповторну в’язь петриківського орнаменту, а й засновник школи декоративного розпису. Її учні стали відомими художниками та майстрами петриківського розпису (Федір Савич Панко й Василь Іванович Соколенко).

Федір Савич Панко у 1970 році організував експериментальну творчу майстерню, яка стала справжнім дітищем художника, де опановували майстерність майбутні творці декоративного розпису. Федір Савич створив серію декоративних панно, присвячених українським народним пісням, зміст яких передано в емоційно-образному ключі. Кольори і символічні мотиви чудово підкреслюють настрій і мелодію пісні.

Василь Іванович Соколенко створив музейсадибу петриківського розпису, єдину в Україні. В цьому музеї представлені й паперові «кальовки», і розписані речі хатнього ужитку. Орнаментальні малюнки Соколенка на виробах передають гру контрастів у кольоровому вирішенні і масштабному співвідношенні деталей.

Покоління художників-майстрів, які нині живуть і працюють у селищі Петриківка, - це Андрій і Марія Пікуші, їхні учениці Олена Зінчук і Наталка Рибалка, Людмила Лук’яненко, Ніна Загребельна та ще багато інших.

ГРУПА 3. Історія петриківського розпису

Село Петриківка Дніпропетровської області засноване в 1772 році. Село дістало свою назву від імені останнього кошового отамана Війська Запорозького Петра Калнишевського, який був ініціатором переселення козаків зі старовинного козацького селища Курилівка.

Мальовниче село Петриківка - відомий у світі осередок українського народного декоративного розпису, історичне коріння якого походить від древніх традицій настінних розписів, що сягають у глибину тисячоліть, аж до часів появи праматері української архітектури - білої селянської «хати-мазанки». Ці орнаменти несли особливе магічне значення своєрідного оберегу.

Сьогодні петриківський розпис є унікальним прикладом національної традиції, що делегує в сучасний світ самобутню культуру Придніпров’я - історичної колиски запорозького козацтва, його могутній демократичний дух, своєрідність поетичного світосприйняття та глибину епічного образотворчого народного мислення. Визначальними рисами розпису, що вирізняють його від інших подібних видів малярства (наприклад, від українського опішнянського розпису та від російського хохломського розпису), є техніка виконання, візерунки, їх кольори та біле тло. Перші дослідження петриківського розпису розпочалися у ХIХ столітті з ініціативи відомого вченого Д. І. Яворницького.

 

Додаток 3

Опис методу «Ґронування»

Це сплетіння словесних павутинок до того чи іншого слова або теми інформаційного матеріалу. Письмовий вид діяльності допомагає учневі зрозуміти поняття і зв’язки, які складніше усвідомити під час застосування традиційних методів навчання. Цей метод розвиває вміння чітко висловлювати власну думку і презентувати результати співпраці в групі.

За такою схемою готують свої презентації група 1 (матеріал - «Майстри Петриківки») і група 3 (матеріал - «Історія петриківського розпису»).

 

Додаток 4

Практична робота «Творча майстерня»

Група 1

«Подарунок до свята»

Колись розписували скрині, тарелі, предмети ужиткового характеру, а ми можемо розписати сучасні предмети - ручку, лінійку, телефон, комп’ютерну «мишку». Зробимо подарунок власними руками.

Виконайте розпис блокнотів, використовуючи вільну симетрію.

Група 2

«Бігунець»

«Бігунець» - стрічкова композиція, яка символізує вічність, безупинність, нескінченність руху. Ним у давнину розмальовували хатимазанки, піч, різноманітні предмети ужиткового характеру.

Виконайте розпис лінійок, який будується на основі чергування рівномірного, ритмічного повторення основного елементу.

Група 3

«Писанки-«мальовки»

Писанкові візерунки передавалися з покоління у покоління, не змінюючись. Створені обереги мали різне призначення. Одні - для родини. Інші - для успіхів у справах. Ще інші - для подарунків близьким і коханим. Саме створення писанки стало своєрідним обрядом. Люди вірили, що за його допомогою можна вплинути на майбутнє життя. Виконайте замкнену композицію заданого об’ємного предмету в техніці петриківського розпису.

 

Додаток 5

Критерії оцінювання практичної роботи (для вчителя)

Така форма дає вчителю можливість об’єктивно оцінити практичну роботу учнів (за 5-бальною системою).

 

Додаток 6

Критерії оцінювання практичної роботи (для учнів)

Така форма дає можливість учневі об’єктивно оцінити свою практичну роботу (за 5-бальною системою).

Новини проекту
Ощадбанк та Університет банківської справи провели уроки фінграмотності у Мистецькому Арсеналі (07.06.2016)
02-03 червня студенти Університету банківської справи провели уроки фінансової грамотності у рамках інноваційно-освітнього проекту для дітей та підлітків "Арсенал ідей"в Фінансовій лабораторії у Мистецькому арсеналі у Києві. Захід проходив у партнерстві з АТ «Ощадбанк».
Увага! Конкурс! (07.06.2016)
Оголошуємо конкурс на участь в українсько-польському проекті «Нова українська школа». Мета проекту – розроблення нових держстандартів для початкової, базової та старшої школи.
Всі новини »