Методичні поради вчителям, які викладають правознавство, щодо виховання підприємливості
Юрій Митрофаненко
Формування та розвиток підприємницьких компетентностей під час вивчення предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» доцільно здійснювати за двома напрямами:
1) використовуючи потенціал програмового змісту;
2) вдосконалюючи форму проведення занять.
У програмах предметів освітньої галузі «Суспільствознавство» є теми, у рамках яких варто торкатися проблем підприємництва, і навіть більше - формувати підприємливість та ініціативність учнів. Під час вивчення таких тем учителеві варто звернути увагу на роль підприємництва і підприємців у суспільноекономічному житті нації. Підприємець є рушійною силою суспільних та економічних процесів. Теми, що стосуються меценатства (зокрема інформація про українських підприємців Чикаленка, Яхненків, Симиренків, Харитоненків) покликані формувати світогляд учнів щодо суспільної значущості підприємців-меценатів. Постаті успішних українських підприємців, які «любили Україну до глибини своєї кишені», слугують найкращими прикладами того, яким повинен бути підприємець. Саме вони можуть підштовхнути учня до думки про майбутню підприємницьку діяльність.
Програма з правознавства розкриває питання, пов’язані з економічними правами людей, тож тут теж доцільно акцентувати увагу на засадах підприємницької діяльності. Розвиток умінь і навичок, пов’язаних із пошуком нормативної бази для захисту власних інтересів, розв’язанням юридичних завдань, тлумаченням юридичних документів, може стати добрим підґрунтям для того, щоб розпочати власний бізнес. Отже, учитель правознавства володіє широкими можливостями в рамках програмового матеріалу для розвитку цієї важливої компетентності.
Другий підхід щодо формування і розвитку підприємливості полягає у впровадженні інтерактивних методів та проектних технологій. Діяльнісний підхід до навчально-виховного процесу передбачає застосування цих технологій для того, щоб моделювати життєві ситуації в межах класу, наближувати навчання до життя, формувати всі ключові компетентності (а не лише підприємницьку). Мова йде про організацію навчально-виховного процесу за принципами суб’єкт-суб’єктної взаємодії з застосуванням таких методів і технік, як робота в групах, «акваріум», «ажурна пилка», «мозковий штурм», «коло ідей», рольові ігри тощо.
Творча група вчителів Кіровоградської області працювала над розробленням та апробацією циклу уроків, спрямованих на розвиток підприємницьких компетентностей учнів під час вивчення правознавства.
Координатори проекту висловлюють вдячність за співпрацю Семашко Н. В., учителеві Піщанобрідської ЗСШ-інтернату І- ІІІ ст.; Биковій О. І., вчителеві НВО ЗНЗ І-ІІІ ст. № 16; Плотніцькій А. О., викладачеві Кіровоградського комерційного технікуму; Філіповій С. М., учителеві НВК «Знам’янська ЗШ І-ІІІ ст. № 2 - ліцей»; Федоровій М. І., вчителеві Кіровоградського ліцею № 25; Шишкевич О. М., учителю НВО - ліцею № 8; Окулову О. В., учителеві Катеринівської ЗШ І-ІІІ ст.; Переведенцеву О. Ю., вчителеві Криничуватської ЗШ І-ІІІ ст.; Дризі І. М., викладачеві Кіровоградського технікуму механізації сільського господарства; Гаркуші Г. В., учителеві НВО СЗШ № 6 - ЦЕВ «Натхнення»; Гнатенко С. П., учителеві Новоукраїнської гімназії № 7.
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».