Відокремлені члени речення. Урок узагальнення та систематизації знань

Наталія Данилів, учитель української мови й літератури
СЗШ № 1 м. Львова

Цільова група:

  • учні 8 класу

Тривалість:

  • 45 хв.

Мета:

  • сформувати цілісну систему знань щодо відокремлених членів речення»;
  • закріпити вміння виявляти та відокремлювати члени речення у відповідних контекстах;
  • формувати ключові компетентності учнів, зокрема комунікативну та підприємницьку.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень

знає

  • що таке відокремленні члени речення;

розуміє

  • важливість відокремлених і уточнюючих членів речення для художнього, публіцистичного стилів;

вміє

  • визначати відокремлені члени речення;
  • правильно будувати речення з відокремленими членами;
  • ставити потрібні розділові знаки при них;
  • трансформувати, моделювати, конструювати речення;

може

  • працювати у команді й самостійно;
  • спілкуватися, відстоювати власні погляди, переконувати.

Методи і техніки:

  • робота в групах, парах;
  • інтелектуальна розминка;
  • робота з картками;
  • захист творчих робіт.

Обладнання:

  • підручник;
  • таблиця про відокремлені члени речення;
  • роздатковий матеріал на картках;
  • аркуші А4;
  • маркери, ручки;
  • планшет.

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Роздатковий матеріал для інтелектуальної розминки «Спотиканка».

Додаток 2. Твір-мініатюра.

Додаток 3. «Розумне перо».

Додаток 4. Навчальний матеріал для домашнього завдання.

Хід уроку

1. Вступна частина

1.1. Повідомте учням мету уроку, закріпіть і узагальніть теоретичні відомості про відокремлені члени речення.

1.2. Нагадайте учням про правила роботи в групах:

  • «ми» так само важливе, як і «я»;
  • я можу досягти своїх цілей, якщо ти досягнеш своїх;
  • успіх групи залежить від зусиль та успіху кожного;
  • допомагаймо один одному;
  • оцінка групи - оцінка кожного.

2. Основна частина

2.1. Об’єднайте клас у три групи і скажіть, щоби кожна група зайняла місце за окремим столом.

2.2. Розпочніть роботу з інтелектуальної розминки «Спотиканка». Це завдання однакове для кожної групи. Учні повинні скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами: 1 - означення, 2 - прикладки, 3 - додатки, 4 - обставини, 5 - уточнюючі члени речення (Додаток 1).

2.3. Після закінчення першого завдання кожна група отримує індивідуальне творче завдання - написати твірмініатюру (Додаток 2).

2.4. Учні зачитують твори-мініатюри, досліджують, чи становлять змодельовані речення зв’язне висловлювання; відповіді аргументують.

2.5. Зверніть увагу учнів на те, що часто ми застосовуємо відокремлені члени речення в художньому і публіцистичному стилях мовлення. Запитайте їхню думку, яка їхня функція (створення настрою, вплив на емоції та почуття читачів тощо).

2.6. Скажіть учням, що в наступному завданні вони мають застосувати теоретичні вміння на практиці й обґрунтувати доцільність вживання розділових знаків у поданих реченнях (Додаток 3).

2.7. Учні представляють результат роботи. Під коментування записують речення, підтверджують розділові знаки теоретичним матеріалом.

2.8. Запишіть на дошці завдання для кожної групи: скласти рекламу, використовуючи відокремлені члени речення.
Спонукайте учнів до того, щоб вони пригадали функцію відокремлених членів речення (впливати на почуття читачів) та особливості публіцистичного стилю мовлення, до якого належить реклама.
І група. Реклама найсучаснішого мобільного телефону.
ІІ група. Реклама українського війська.
ІІІ група. Реклама потреби сортувати сміття.

2.9. Після презентації реклами спонукайте учнів зробити висновок про мовні інструменти впливу на адресатів, зокрема відокремлені члени речення.
Кожна група може похвалитися, скільки відокремлених конструкцій вона використала, які ще засоби застосувала.

3. Підсумкова частина

3.1. Підведіть підсумок уроку. Запитайте учнів, що виявилося для них найскладнішим, що - найцікавішим, а що - найлегшим.

3.2. Оцініть за дванадцятибальною системою роботу кожної групи. Заохочуйте учнів, щоб вони поділилися власними думками.

3.3. Роздайте учням навчальний матеріал для домашнього завдання (Додаток 4).

3.4. Подякуйте учням за урок.

 

Додаток 1

Складіть цифровий ряд речень із відокремленими членами:

1 - означення, 2 - прикладки, 3 - додатки, 4 - обставини, 5 - уточнюючі члени речення

1. А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези.

2. Над полем, у високості, співали жайворонки.

3. Квіти, особливо пальми й аспарагуси, відразу навіяли життя у кімнату.

4. Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю.

5. Посеред неба,над самою головою, ніжно золотилися хмари.

6. Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині.

7. Поспішаючи кудись, ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини.

8. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна.

 

Додаток 2

Твір-мініатюра

Напишіть твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.

І група

Весна у лісі

Залитий сонцем, стрепенувся; струснувши з себе росу; синє небо, глибоке, бездонне; вдихаючи лісові пахощі.

ІІ група

Квітують сади

Сади вишневі, черешневі; облиті блідим, блідо-рожевим цвітом; встеляючи свої шляхи різнобарв’ям; охоплені пелюстковою заметіллю; не відпочивши.

ІІІ група

Весняний дощ

Десь за лісом,на високій горі; весняний дощ, теплий, рясний; виграючи веселу мелодію весни; збігаючи дзюркотливими струмочками; радіючи весні.

 

Додаток 3

«Розумне перо»

Поставте потрібні розділові знаки, обґрунтуйте доцільність їхнього вживання у поданих реченнях.

І група

1. Далеко внизу біля самих кущів верболозу гойдали головами соняшники.

2. Захід погас не розгорівшись.

3. Густо зацвічений білою ромашкою послався над берегом невеликий луг.

4. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь.

ІІ група

1. Ось і він Дніпро величезний і древній.

2. Бриніли зірки і моргнувши зоряним світлом засинали.

3. Очерети перешіптуючись добігають до повороту ріки і спиняються над широким лиманом.

4. Більш жодного звуку не донеслося, окрім повівання пахучого повітря в розквітлому гіллі саду.

ІІІ група

1. Ясне сонце тепле та приязне ще не встигло накласти палючих слідів на землю.

2. Заходив серпень місяць снопів місяць селянських надій.

3. Усі дерева за винятком старого дуба вже встигли скинути свої золоті шати додолу.

4. Радісний і бадьорий я зустрічаю ранкову зорю.

 

Додаток 4

З’ясуйте значення фразеологізмів, введіть їх у речення, поясніть розділові знаки.

бігти не чуючи ніг;
сидіти склавши руки;
працювати не покладаючи рук.

Новини проекту
Как известные предприниматели зарабатывали в детстве (13.09.2017)
Можно смело заявить, что многие из знаменитых бизнесменов были обречены на успех еще в детстве.
Ощадбанк та Університет банківської справи провели уроки фінграмотності у Мистецькому Арсеналі (07.06.2016)
02-03 червня студенти Університету банківської справи провели уроки фінансової грамотності у рамках інноваційно-освітнього проекту для дітей та підлітків "Арсенал ідей"в Фінансовій лабораторії у Мистецькому арсеналі у Києві. Захід проходив у партнерстві з АТ «Ощадбанк».
Всі новини »