Уроки, що додають впевненості у прийдешньому дні
Лілія Бондарук
Запропоновані розробки уроків - авторська спроба словесників Волині адаптувати уроки світової літератури до потреб сьогодення, а саме трансформувати їх у руслі діяльнісного підходу. Підприємницьке тло, чи підприємницька складова вміщених у цій книжці конспектів, - не просто економічний компонент, інтегрований у зміст уроку чи методи навчання. Це демонстрація широкого діапазону можливостей під час аналізу художнього твору, виховання активності, ініціативності, творчих здібностей.
Уроки світової літератури з підприємницьким тлом сприяють становленню активної життєвої позиції дітей, виховують повагу до таких особистісних рис, як гуманізм, сила духу, гідність, працелюбність, цілеспрямованість, винахідливість; формують когнітивні та комунікативні вміння школярів. На таких заняттях учні не просто вивчають шляхи збагачення Гобсека, а стають активними дослідниками його життя; вони виявляють інтелектуальну самостійність у роботі, ініціативу під час виконання творчих завдань, активно обговорюють дискусійні питання, відстоюючи власні погляди, зрештою, працюють із задоволенням, не втомлюючись.
Пропоновані тут методи і техніки творять підприємницьке тло уроків і забезпечують особисту участь усіх без винятку учасників навчання, проектують ситуації, коли кожен учень має можливість пережити радість успіху, збагатити свій духовний світ позитивними емоціями. А це не менш важливо, ніж засвоїти необхідну кількість інформації філологічного характеру, виробити вміння і навички, передбачені вимогами навчальних програм.
Ральф Уолдо Емерсон писав: «Найцінніший урок, який можуть надати нам великі витвори мистецтва, полягає саме в цьому: вони вчать нас без самозакоханої впертості, але наполегливо дотримуватися враження, яке склалось інстинктивно, - і особливо у тих випадках, коли люди хором стверджують щось абсолютно протилежне».
Мета педагога-словесника ще більш складна й відповідальна.
Учителі не повинні забувати, що їхні вихованці не лише готуються до повноліття - вони вже проводять поруч із дорослими такі відповідальні, нелегкі і, головне, неповторні періоди свого життя, як дитинство, юність. Важливо за турботами про доросле життя дитини не прогледіти її сьогоденні тривоги, прагнення, болі й радощі, бути готовим надати необхідну підтримку і допомогу, зробити все можливе, щоби маленька людина любила кожну хвилину свого перебування на цій землі. Література, мова як навчальні предмети - чи не найкращі помічники педагога в цьому. І коли урок принесе дитині насолоду від спілкування з високо художнім твором мистецтва, радість від народження власних маленьких відкриттів, оригінальних думок, від усвідомлення себе творцем, задоволення від товариських взаємин з однокласниками й учителем, - то це не так уже і мало в наш прагматичний, часто цинічний і нелегкий час.
Кажуть, що світова література надає учню багатющий життєвий матеріал для аналізу різноманітних життєвих схем поведінки, людських характерів, акцентує на унікальному внутрішньому світі людини. Чи навчає література жити? І так, і ні. Вона пропонує різні варіанти життєвих моделей і ситуацій, приклади найрізноманітніших почуттів.
Не буває зручних, єдино правильних методик, які можна застосувати повсюдно, - цьому суперечить індивідуальна природа як учителя, так і учня. Але автори розробок щиро сподіваються, що уроки з підприємницьким тлом сприятимуть духовному зростанню, соціальній адаптації вихованців; допоможуть їм стати більш зрілими, мудрими, вправними, загартованими перед життєвими випробуваннями, впевненими у прийдешньому дні.
Дякуємо усім вчителям-словесникам, які долучились до участі в проекті «Уроки з підприємницьким тлом»: І. Л. Герасим’юк, Т. І. Ніколенко (НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. - ліцей № 22» м. Луцька), Т. О. Томчук (ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 м. Ківерці), О. О. Граузе (Ківерцівська районна гімназія), Н. К. Гресь (Гімназія № 14 м. Луцька). Особлива подяка Н. М. Ткачук, завідувачеві лабораторії науково-дослідної лабораторії освітніх інновацій та координації діяльності Волинського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, а також С. В. Бусел, вчителю світової літератури Козлиничівської ЗОШ І-ІІІ ст. Ковельського району за дієву науково-методичну допомогу на всіх етапах реалізації проекту.
Инвестор Аркадий Морейнис в Telegram-канале «Тёмная сторона» рассказал, как доступно объяснить ребенку суть предпринимательства.
7-8 грудня в Університеті банківської справи пройдуть півфінальні та фінальні ігри ІV Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність».